Nyt fra Mazda: nu skal du elske benzinmotoren

De fleste er ikke i tvivl om, at det i langt de fleste situationer er mest fordelagtig at have en dieselmotor. Diesel er billigere, og derudover kører man faktisk også længere på literen med en dieselmotor. Men sådan skal det ikke være længere ifølge Mazda, der i med sin nye teknologi, ”Skyactiv”, vil kombinere fordelene ved en dieselmotor med dem fra en benzinmotor. Og for mærket der i sin tid undsagde sig turboteknologien, er det nok lidt af en dealbreaker. Teknologien skal stå færdig om blot 2 år, og så skulle det være muligt for de glade Mazda entusiaster at få en bil, der for første gang nogensinde indeholder en hybridmotor, der kombinere teknologierne fra henholdsvis en diesel- og benzinmotor.

Hvordan gør man?

Helt konkret er skal justeringerne foretages i tændingssystemet, og det betyder for den klassiske benzinmotor, at det ellers kendte tændrør skal delvist udskiftes med kompression.

I dag er det faktisk således, at kompressionen i en benzinmotor alene er 14:1, hvorfor den er 18:1 i en dieselmotor. Og det er den forskel, Mazda vil udligne. Denne forandring, der blandt landets importøre kaldes kompressionstænding, kan ikke helt udelukke brugen af tændrør, da det stadig vil være den eneste løsning ved koldstart. Men derudover skulle al opstart gerne fungere alene ved kompression.

Forventningerne hos Mazda

Hos Mazda forventer man at kunne mærke en betydelig forandring i effektiviteten ved at anvende denne super intelligente motor, og det er ikke for sjovt, at man fra Mazdas side har taget interaktiv til at skabe en kombination af den klassiske diselmotor og benzinmotor, for faktisk øges effektiviteten angiveligt med hele 20-30 procent, når man køber en bil med denne kombinationsmodel – sammenlignet med den klassiske benzinmotor.

Skal man dog sammenligne denne med de tidligere fossile brændstofs motorer, er forventningerne dog, at løsningen i højere grad vil minde om den klassiske diselløsning, end den vil minde om benzinmodellen, og resultatet er således i høj grad præget af, at man inddrager funktionssystemet fra diesel, men ikke desto mindre vil det altså være benzin, man tanker på bilen. Og uanset spekulationer vil resultatet ikke være givet, førend det færdige resultat står klar i 2019. Men én ting kan dog afsløres på forhånd, og det er, at den nye Skyactiv-X model vil være mere effektiv end den tidligere dieselmotorer produceret af Mazda, som går under navnet Skyactiv-D.

Hold dig opdateret her, og bliv løbende klogere på, hvordan den tændrørsløse benzinmotor kommer til at se ud.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *